Tyhjyyttään ammottava suomalaisuus
Iloitse Suomen kansa! Poliittinen puolue nimeltä
perussuomalaiset on julkaissut Suomalaisuusohjelman. Vihdoin
suomalaisuus saa arvoisensa manifestaation!
Tai sitten ei.
Luoja
ties miksi, mutta päätin uhrautua analysoimaan noita
muutamia sivuja kuin vakavasti otettavaa ohjelmajulistusta. Aihehan
lupaa suuria: nyt puhutaan puolueen syvästä
ideologisesta ytimestä. Tekstin edetessä kuitenkin huomaa, että
suomalaisuus
määritellään alun ylevistä puheista huolimatta pelkästään pitkälti
kuvitteellisten
ja verraten pienten uhkien kautta. Teksti itsessään on hätäisesti yhteen
liimatun oloista. Ilmeisesti kirjoittajia on ollut useita ja käsitteet
sekä maneerit siksi vaihtelevia.
Varsinaista sisältöä suomalaisuudelle ei ohjelmassa anneta. Syynä selvästi
se, että lukijaa yritetään sumuttaa. Sellaisilla sanoilla kuin kansallinen
”elämänmuoto” ja ”itsetunto” pyritään omimaan hyvinvointi-, osaamis- ja
oikeusvaltion yhteiskuntaprojektin sisältö, mutta huijataan samalla uskomaan,
ettei se olekaan lailla ja instituutioilla vahvistettu ja hallinnon edelleen
jatkuva tehtävä, arkisen toiminnan ja tulevaisuusluottamuksen huolellisesti rakennettu kudos. Ei, se on
määrä nähdä kielellis-etnisesti karsinoitujen suomalaisten välisenä
identiteetti- ja tunneliimana ja siis myös somessa vellovana me-uhona. Näin on
perusteltua väittää, että elämänmuotoa uhkaavat monet perin juurin kammottavat vaarat,
erityisesti ns. pakkoruotsi. Siinä koko Suomalaisuus-pahvin pihvi.
**
PS luottaa kansallismaiseman konventioon. |
Ohjelma sanoo suomen kielen olevan olemisemme kielellinen
perusta. Tämä "olemisesta" puhuminen saa arvelemaan, että ehkä kirjoittaja on tässä kohtaa ollut sama
kuin perussuomalaisen ajatushautomon surullisenkuuluisalla Totuus kiihottaa
-pamfletilla. Kyseisellä kirjoittajallahan on taipumusta hyödyntää heideggerilaisten
fraasien nationalistista sävyä. Niin tai näin, tässä muodossaan tämä lausuma ei
kuitenkaan tarkoita oikeastaan mitään – eikä ainakaan sitä, mitä Heidegger
tarkoitti kielellä, ymmärrettynä ominaisolemisen sanomiseksi (Sprache des
Wesens). Tästä fundamentista ei myöskään edetä pohtimaan nimenomaisesti suomen
kielen tehtävää suomalaisen tarinan luomisessa ja sanoittamisessa. Eikä filosofoida,
miten kieli on näin ollen se, minkä valtarakenteita ja puhujapositioita tuleekin
de(kon)struoida. Myöskään oikeusvaltion lainsäädäntöä ei pohdita kielenä, saati
oikeuden kysymistä kielen olemuksena. Näin siitä huolimatta, mikä asema
kielellä on ollut perinteessämme, ”syntyjen syvien tuntemisesta” ja ”suohon
laulamisesta” asti. Ei viitata edes siihen, että ei-indoeurooppalainen kielemme
olisi omiaan rikastamaan eurooppalaisen ajattelun tyylejä.
”Olemisemme perusta” onkin tässä pelkkää retoriikkaa. Ohjelmassa
kieli esitetään vain me-identiteetin yhteenkuuluvuuden tunteen luojana, ja
siten siitä tehdään pelkkä etnisen määrittelyn rajauskriteeri.
Melkoista suomen kielen (ja kielen ylipäänsä) väheksyntää.
Kansallinen itsetunto (tms.) oletetaan ohjelmassa
yleisemminkin joksikin valmiiksi ja muuttumattomaksi. Ehkä onkin liikaa
vaadittu, että (kansalle kuulemma välttämätöntä) kansallistarinaa lausuttaisiin
edes sen verran, että pohdittaisiin, miten kansallisuusaatteella oli tehtävänsä
1800-luvulla itsehallinnon puolustamisessa ja kenties viime sodissa ja
jälleenrakennuksessakin. Sehän toisi suomenruotsalaisten ja ruotsin kielen keskeisen
osuuden kiusallisella tavalla esille maamme ja kansamme kertomuksessa ja jopa
suomen kielen aseman edistämisessäkin: Lauantaiseura, Mannerheim, Pohjoismainen
yhteistyö. Ruotsin kielestä kun tulee ohjelmassa jäljempänä puhe aivan toisella asenteella.
Myös
aivan varmasti liikaa vaadittua on se, että ohjelmassa itsekriittisesti
kysyttäisiin, voiko historiallisen kansallisuusaatteen määritelmiä ja
kansallistunteen
paatosta (varsinkaan sittemmin banalisoituneissa muodoissaan) siirtää
suoraan nykyajan agendaksi. Vastaus olisi ilmeisesti harmillisen
kieltävä.
Eihän kansallistunto, siinä muodossa kuin ohjelma sen esittää, ole muuta
kuin
historiallisesta kontekstistaan tyhjentynyt kääre. Kielellisellä ja
kansallisella
identifioitumisella, kulttuurin kehittämisellä ja ylpeydelläkin on ollut
oikeutettu
tilauksensa siinä yhteiskuntajärjestyksessä, jossa kouluttamattoman
suomalaisen
viranomaisasiointi suomen kielellä on ollut mahdotonta tai hankalaa. Me
emme
enää elä siinä. ”Elämänmuotomme” todelliset uhkat ovat nykyisin
enimmäkseen toisaalla,
ja sitä yhtä geopoliittista uhkaa, jonka voi mieltää samaksi, ei koko
persupaperissa
mainita sanallakaan. Samoin, kansallistunnon voisi nykyisin kiinnittää
vaivalla rakennettuun tasa-arvoiseen yhteiskuntajärjestykseen, mutta
tämähän ei perussuomalaisille tule mieleen.
Jos suomalaisuutta halutaan tosissaan edistää, pitäisi osata
esittää kysymys Suomesta uudelleen, siis kysymys Suomen sivistys- ja
hyvinvointiyhteiskuntajärjestyksen rakennusprojektista ja oikeusvaltion
täydentymisestä muuttuvassa maailmassa (ja jos haluaa, myös oma- ja
vieraskielisen ajattelun ja keskusteluperinteen suhteesta tähän kokonaiskuvaan).
Tätähän poliitikot parhaimmillaan tekevät ja eri puolueilla on vain erilaisia,
verraten pitkälle kehiteltyjä ja sekä yksityiskohdat että kokonaisuuden
huomioivia keinoja tämän menestysreseptimme parantamiseksi ja kotimaamme
”elämänmuodon” puolustamiseksi nykyajan haasteissa. Tätä on Suomen ja suomalaisten edun ajaminen.
Perussuomalaiset eivät tunnu tähän pystyvän. Ohjelma ei anna
minkäänlaista avausta tähän suuntaan, vaan sulkee kansallisen tehtävän ja
kertomuksen pois ja vain antaa oletettavaksi, että kaikki yhteiskunnallisen
pärjääminen ja onnistuminen näillä raukoilla rajoilla on kielellis-kansallisesta
itsetunnosta eli me-rajauksesta lähtöisin. Ikään kuin laki ja yhteiskuntajärjestyksen
tuoma tulevaisuusluottamus ei sitoisi ja rakentaisi yhteiskuntaa lainkaan, vaan
meitä sitoo ainoastaan kansallismielisen ihanan lämmin samankielisyyssuhde toiseen
kansallismieliseen, vaikka sitten aina tupen rapinoihin asti.
Loppujen
lopuksi ohjelma tekeekin selväksi, että kansan
olemus tai arvo ei oikeastaan ole yhteiskunnan rakentamisessa, vaan
negaatioilla rakennetussa identiteetissä, toisten poissulkemisessa.
(Silmiin pistääkin se, että "historialliset vähemmistöt" lyödään
luettelolla lukkoon, jättäen kuitenkin pois esim. tataarit ja sulkien
kokonaan pois tuoreempien etnisten vähemmistöjen merkitys tai
huomioarvo.)
Kaiken kaikkiaan aikamoista kansan ja kansallistarinankin väheksyntää.
**
Prameilevalla otsikolla varustettu luku ”Suomalaisuuden
uhkat ja puolustaminen” on poukkoilevasti kirjoitettu. Ehkä kirjoittajia on
useita sen eri osioissa. Aluksi julistetaan kursiivilla ihmiskäsitystä, joka ei
tunnu liittyvän otsikon alle mitenkään, vaan on ennemminkin goodwill-mainos.
Sitten, kiihtyneen oloisesti, edetään järkyttävän suuriin kansakuntamme ”uhkiin”, joista yhtenä esimerkkinä on Afrikan tähti -pelikohu. Olemme selvästi kuilun partaalla.
Luvun ensimmäinen osio käsittelee uhkana ”kieltämisen kulttuuria”, pitkälti
ennalta arvattavasti. Koko asia on omittu amerikkalaisesta kontekstista ja sitä,
sen olkiukkoilua sekä sen huonoa soveltuvuutta meikäläiseen kontekstiin on
perattu muualla paljon. Jälleen, kuulemma, intersektionaalinen feminismi ja somessa
saatu poliittinen kritiikki ovat cancelointia, wokea, marxilaista
kulttuurivallankumousta sekä tietenkin vaara ajattelun vapaudelle.
Ilmeisesti ohjelman yleisön odotetaan kuplautuvan ja saavan
esim. intersektionaalisuudesta tietoa vain tästä suunnasta, ja siksi minkään
todellisuudessa tunnistettavan vastapuolen kanssa kiistelyyn ei edes ryhdytä. Intersektionaalinen
tutkimusotehan, jos sitä neutraalisti tarkastelee, pyrkii nimenomaan purkamaan
erilaisia risteäviä ja kompleksisia syrjintäasetelmia. Se mm. analysoi
erilaiset puhujapositioetuoikeudet näkyviksi. Tässä se ei ole esim.
valkoihoista pienituloista vastaan, vaan pyrkii nostamaan myös ekonomisen
eriarvoisuuden kriittisesti huomioitavaksi. Se ei siten myöskään syytä mitään
ihmisryhmää sinänsä, vaan ainoastaan nostaa kriittisesti esille etuoikeuksien
perusteetonta käyttöä ja niiden vahvistamista esim. kielenkäytössä. Täten
intersektionaalista tutkimusta voi käyttää (sinänsä erillisessä) poliittisessa
pyrkimyksessä tasa-arvon toteuttamiseen käytännön todellisuudessa ja
asenteissa. Ja muutenkin perusoikeuksien toteuttamiseen, myös sananvapauden,
niin, ettei sananvapauden nimissä poljettaisi muiden sananvapautta eli lietsonnalla
vaiennettaisi joitain valmiiksi marginalisoituja ihmisryhmiä, vaan sananvapaus
olisi kaikille yhtäläistä sananvapautta.
Osio ”Teknokraattinen yhteiskuntamalli kulttuurin uhkana” on
itsessään aika moista ajatuslaukkaa. Ensin tuntuu siltä, että nyt asialla on
jälleen em. ”totuudesta kiihottunut” kirjoittaja kritisoimassa Heideggerin
viitoittamana ns. teknisen laskelmoivaa ajattelua. Tämä on kuitenkin nopeasti
häipyvä kaiku. Tavoitteena onkin kritisoida sitä, miten vastapuoli (so.
kuviteltu vihervasemmistoideologia tms., todellisuudessa demokraattinen
oikeusvaltio) vetoaa tieteeseen, tutkimukseen ja asiantuntijoihin. Toki asiantuntijavaltaa
ja tiedeuskoa sinänsä voi kritisoida, mutta tässä sitä käytetään vain siihen
kuperkeikkaan, että kansallismielisyyden ”tuomitseminen” myytiksi, disinformaatioksi
ja vihapuheeksi jotenkin osoittaa, että asia on päinvastoin. Positiivista
sisältöä kansallismielisyydelle ei taaskaan anneta, saati sen
problematisointia, miten kansa olisi rakentanut
koulutettuuteen ja infromoituuteen perustuvan demokratiansa ilman asiantuntevia näkemyksiä, pelkällä kansallisfiiliksellä.
Kuin alleviivatakseen tätä vääristävää vastakkainasettelua osion
viimeinen kappale todistelee seuraavasti. Koska fasistiset liikkeet nähtiin
länsimaisen sivistyksen heikkouden osoituksena, niin ”vasemmistolaiset
teknokraatit” alkoivat kuulemma olla kaikkea länsimaista sivistystä vastaan
(näin on, uskokaa pois, kun näin kerran sanotaan), vaikka ”oikeasti” fasistit olivat
sivistystä vastaan, ja siis nykyinen kansallismielisyys onkin sivistyksen
puolella, koska on vasemmistolaisia vastaan. Kuulostiko poukkoilevalta? Eipä
ihme. Kappale ei oikeastaan edes yritä peitellä, että se sotkeutuu omiin
yleistyksiinsä ja niiden tarkoitushakuiseen valikointiin ja vuorotteluun, jotta
saisi ”logiikkansa” pelaamaan.
Koko osio vain inttää, että ”kansallismielinen” ennakkoluulo
riittää sinänsä päätöksen tekemiseen, eikä sen siis tarvitse välittää faktoista
tai logiikasta tai yhä jatkuvasta perusoikeuksien täydentymisen ja hiomisen
projektista. Eikä siis soveltuvuudesta lainsäädäntöön tai laajemminkaan
sivistys-, hyvinvointi- ja oikeusvaltion menestysreseptiimme, jonka menneet
sukupolvet ovat johdonmukaisesti ja määrätietoisesti rakentaneet. Kansallisuho
on yksin oikeassa, hyvän lähde, kaikkea kaunista ja sivistyksen tae.
Ilmeistä kansallisen rakennusprojektin väheksyntää.
Seuraava osio käsittelee
maahanmuuttoa – yllättävän lyhyesti ja varsinaisesti mässäilemättä sitä luvun otsikon
mukaisena uhkana. Nyt ei puhuta väestönvaihdosta. Toki nytkin maahanmuuttajien
kollektiivista ”ajattelua luetaan” heiltä itseltään kysymättä. Järkeillään,
miksi ”he” ryhmänä ”eivät samastu” suomalaiseen yhteiskuntaan, mikä oletetaan
faktaksi. Siis nojatuoliajatellaan toisia kollektiivina. Niinpä, samoin kuin nykyisen
puheenjohtajan suosimissa väestönvaihtoteorioissa on keskeistä, ylläpidetään ja
vahvistetaan etnonationalistista oletusta ”väestöjen” erillisyydestä.
Luvun otsikon huomioiden
tuntuu siltä, että osiosta on leikattu perusmaahanmuuttajavastaisuutta pois tai koettu tarpeettomaksi
lausua sitä julki, koska teesi ”uhkasta” on jo tunnettu ja nyt on tarkoitus puhutella
muita kuin ydinkannattajakuntaa. Ehkä on ajateltu, että Twitterissä voi sitten
taas toteuttaa toisten ihmisryhmien vaientamista omia kannattajia lietsomalla
ja vaatia rajoja kiinni. Studiolamppujen loisteessa ja virallisissa ohjelmajulistuksissa
kun on syytä olla kohteliaampi ja puhutella liikkuvia äänestäjiä.
Osion keskenjääneisyyden tunnelmaa
korostaa myös maininta, että asiaa käsitellään jäljempänä lisää, mitä ei
kuitenkaan tapahdu, vaan lisämainintana tulee oikeastaan vain yksi virke ruotsia
opiskelleen maahanmuuttajan asemasta.
EU:n uhkasta puolestaan maalataan tutulla kaavalla ”eliitin”
juonimaa liitovaltiokehitystä. Se kuulemma uhkaa kansallisia identiteettejä, joiden
erilaisuus olisi nähtävä jollain tavalla Eurooppaa vahvistavana ”elinvoimana”
– toisin kuin historiasta saattaisi luulla. Taaskaan ei kysytä, millainen
päätöksentekorakenne EU on, eikä myöskään, miksi ”kansallismielinen populismi”
sopii huonosti antamaan ratkaisuja sille. EU:ssa, kuten muissakaan
yhteiskuntarakenteissa, kyse ei ole kansallisuusidentiteeteistä. Eivät ne ole
yhdentekeviäkään, mutta kyse on valtioiden välisistä sopimuksista, ei
kansanluonteista. Kyse on siitä, miten länsimaiset oikeusvaltiot jäsentyvät
toimimaan yhdessä, melko yhteisiä oikeusvaltioperiaatteita noudattaen. Tältä
pohjalta voisi esittää kritiikkiäkin, pätevämpää kuin vain identiteettiuhkien
maalailu.
Osion lopun uhkakuvat, joihin
kuuluu myös sivistyksen ja ihmiselämän itseisarvon kieltäminen (muistaako
kukaan sitä perussuomalaisen "mestarin" Scriptan kirjoitusta, jossa näin nimenomaan tehtiin?) sekä
nihilismi mainitaan ilman perusteltua yhteyttä EU:hun. EU on ilmeisesti paha
sinänsä. Ei siis esimerkiksi Venäjä, josta ei tässä yhteydessä tai koko ohjelmassa mitään mainitakaan.
Eikä ihme, sillä EU-kritiikkiosio voisi olla aika suoraan Kremlistä peräisin.
Paitsi, että Venäjän aggressiot eivät ohjelman mukaan ole uhka ”elämänmuodollemme”,
niin ilmeisesti sitä eivät ole myöskään ilmastokriisi, biodiversiteettikato, populistinen
epäkeskustelu ja toiseutettujen vaientaminen (Putinin trollienkin yllyttämänä),
energiakriisi, pandemiat globaalissa maailmassa, julkisen sektorin kohtaamat
uhkat, kansainvälisen talouden heilahtelut. Ei, vaan se, että joidenkin kansallismielisten on
vaikeaa tai vaivaannuttavaa ottaa vastaan kritiikkiä tai puhua muuta kuin suomea. Voi pikku
kansallinen itsetunto -raukkaa.
Valikoidun uhkakavalkadin jälkeen ohjelma
esitteleekin niiden mukaiset toimenpide-ehdotukset, joiden sanojen merkitykset
(ja toteutuskelpoisuus) selviää edellä olleesta: koska uhkat ovat näin perustavanlaatuisia, todellisia ja ajankohtaisia, niin kyllä ”kansallismielinen” puheenparsi pitää
nyt saattaa vallitsevaksi ja vaientaa muut.
**
Ohjelman toinen luku lupaa paneutua
siihen, miten ”suomen kieli yhdistää meitä kaikkia”. Vähemmän yllättäen lupausta
ei lunasteta, vaan yksinomaan kritisoidaan ns. pakkoruotsia.
Luvussa väitetään, että olisi
jotenkin vaikeaa puhua ”suomenkielisten” ihmisten ”tarpeista” ja näitä tarpeita
ei huomioida tasa-arvoisesti. En suoraan sanoen ymmärrä, mistä on puhe. Mitä
sellaisia erityistarpeita suomenkielisillä on suomenkielisyytensä vuoksi,
joihin ei nyt Suomessa vastata? Paitsi siis se, että toisen kotimaisen kielen
koulussa opiskelun pakollisuus jotenkin kuulemma ”häiritsee” jotain sellaista
kuin ”kielellinen itsetunto”.
Ylipäätään koko luku on vanhoja
pakkoruotsivastaisia argumentteja kertaavaa, mutta perussuomalaisittain
korostettuna. Ollaan huolissaan abstrahoidusta oliosta nimeltä kansallinen itsetunto.
Yleistetään stereotypisoivasti ja pidetään kielellisiä väestönosia helposti eriytettävinä esimerkiksi palveluiden tuotannossa. Ymmärretään tasa-arvon käsite väärin
mekaanisena balanssointina erillisiksi oletettujen väestönosien välillä –
lainkaan pohtimatta yhteiskuntaan osallistuvan vähemmistön erityistarpeita,
jotta mahdollisuuksien tasa-arvo todellisuudessa toteutuisi. Ja tietenkin vaietaan
liian paljon ruotsinkielisyyttä sisältävästä kansallisesta tarinasta, joka on kyllä
muuten ilmeisen tärkeä kansalliselle itsetunnolle.
Luvun asenteena onkin selvästi
teknokraattisesti hallitseminen, juuri se, mitä edellisessä luvussa
kritisoitiin. Muutenkin sama asenne leimaa koko ohjelmalehtistä kaikkine
ehdottomine määrittelyineen. Se positiivinen sisältö, mitä suomalaisuudessa ja
suomalaisten rakentamassa yhteiskunnassa on, on otettu teknisesti ja
laskelmoivasti haltuun poliittisia päämääriä ajatellen ja vain annettu sille
tunteisiin vetoava nimiä kuten itsetunto. Sinänsä ei tietysti yllätä, että perussuomalaiset
projisoivat oman asenteensa ”vastapuoleen” ja kritisoivat sitä ”teknokraattisuutena”.
Kun projisointi on kerran omaksuttu tapa, miksi ryhtyä itsekriittiseksi, sillä
onhan sen antamaan vastapuolikuvaan helppo alkaa itsekin uskoa ja ajatella
kaikkea politiikkaa pelkkänä etnisen puolensa valitsemisen ja vastakkainasettelun
logiikkana. Yhteiskunnan rakennusprojektista viis, sillä tärkeää on vain se, minkä etnisen identiteetin puolella olet, ja tukkia sitten muiden turvat.
Otsikon ”Suomen kieli yhdistää
meitä kaikkia” alla ei juurikaan käsitellä suomen kielen yhdistävyyttä. Asiahan
on selvä: äidinkieleltään suomenkieliset ovat ”meitä”, muut muita. Mitä siitä
turhia höpisemään. Niinpä voi keskittyä puhumaan siitä, miten ruotsin
oppiainepakollisuus turmioittaa rehellisen nuorisomme kansallista kasvua perin juurin
ikävästi ynnä sangen valitettavasti.
Saa vaikutelman, että koko
suomalaisuudesta ei ole osattu oikein muuta konkreettista äänestäjien
houkuttelua keksiä kuin pakkoruotsivastaisuus.
Sanooko ohjelma suomalaisuudesta itse
asiassa mitään, edes vanhoja myyttejä kerraten? Historiasta, sivistyksestä, tieteestä,
taiteesta, sinnikkäästä kansanluonteestakaan? Tai tasa-arvosta, yhteisvoimasta
ja yhteisvastuusta, jotka ovat rakentaneet julkiset palvelut, oikeusvaltion ja
hyvinvoinnin? Ei sano. Tarkoituksena onkin vain uhkien ja epäkohtien maalailun
kautta antaa oikeutus identiteetti-uholle. Siinä tehtävässä käsitteet ”historia”
ja ”sivistys”, ja oikeastaan myös ”kansallinen elämänmuoto” ja ”kielellinen
itsetunto” voivat olla vain tyhjää tarkoittavia retorisia välineitä.
Siksi ohjelmassa ei kysytä: entä
jos kansallistunne onkin jo kiteytynyt yhteiskuntajärjestyksen ja lain voimaksi
eikä sitä siis uhkaa mikään mainituista uhkista, kun se ei olekaan pelkkä
kollektiivinen nurkkatunne oikeassa olemisesta ja kansaksi etnis-kielellisestä rajautumisesta
eli kun yhteiskunta ei pysykään kasassa pelkän ”vieraista” itseään negatoivan
tunnesiteen ansiosta? Eikä siis kysytä myöskään: entä jos kansallistunnetta ei
koskaan ollutkaan kansassa tai sen luonteessa valmiina? Entä jos se on juuri
tuo yhteiskuntajärjestyshanke, johon päättäväisesti sitouduttiin ja sitoudutaan
edelleen (ainakin muualla kuin perussuomalaisissa, toivottavasti jotkut heilläkin),
toki tunteella ja osin kiistojenkin kautta mutta yhteisyyttä rakentaen,
vähemmistöjä huomioiden sekä oikeusvaltiota perustaen ja täydentäen? Entä jos
tätä todellista kansallistuntoa juuri nakerretaan omimalla se
oikeistopopulistiseksi tyhjäksi me-määrittelyrajauskäsitteeksi irralleen
yhteiskuntarakentamisprojektista? Entä jos oikeistopopulismin hajoittavuutta lannoitetaan Kremlin trollitehtaista?
Oikeastaan ainoa, mitä suomalaisuudesta selvästi ilmaistaan, on kansikuva: vesistöjen halkoma metsämaisema, jonka yllä liehuu siniristilippu, kaikki ylhäältä nähtynä. Kliseistä, totta kai, ja toteuttaa "omistavan katseen" maisematyyppiä. Kiinnostavaa on, että kuvasta on rajattu pois Aulangon näkötornin huippu (isompi alkuperäiskuva). Näkötornin rakennutti Hugo Standertskjöld, merkittävä tukija mm. Svenska litteratursällskapet i Finlandille.
Oikeastaan ainoa, mitä suomalaisuudesta selvästi ilmaistaan, on kansikuva: vesistöjen halkoma metsämaisema, jonka yllä liehuu siniristilippu, kaikki ylhäältä nähtynä. Kliseistä, totta kai, ja toteuttaa "omistavan katseen" maisematyyppiä. Kiinnostavaa on, että kuvasta on rajattu pois Aulangon näkötornin huippu (isompi alkuperäiskuva). Näkötornin rakennutti Hugo Standertskjöld, merkittävä tukija mm. Svenska litteratursällskapet i Finlandille.
Suomalaisuuden,
lukijan ja
äänestäjän ja ”elämänmuotomme” todellisten uhkienkin väheksyntää koko
tekele. Turha, paitsi, että se kyllä paljastaa tyhjäksi myös tekeleen aiheen,
perussuomalaisen politiikan ytimen.
**
Oi, Suomi, katso, sinun päiväs' koittaa
Yön uhka karkoitettu on jo pois
Kommentit
Lähetä kommentti